Help mee!

Kellogg's helpt slechtzienden met kleurcode

Dat de ontbijtgranengigant naar eigen zeggen de eerste is, betekent niet dat ze hier alleen in willen blijven. Benelux-directeur Luc Houben van Kellogg’s geeft aan de voedselindustrie op grote schaal te willen benaderen, waaronder ook de supermarkten. ‘Dit kost ons geld, maar als we dat niet doen, zullen onze klanten het niet accepteren. Als je je inzet voor toegankelijkheid overleef je als bedrijf. Zo niet, dan verdwijn je’, zegt Houben. Ongeveer duizend verpakkingen krijgen een herontwerp en jaarlijks verkoopt Kellogg’s zo’n 14 miljoen pakken in Nederland.

Kleurrijk ontwerp 

Het nieuwe ontwerp komt van het Spaanse bedrijf NaviLens, en bevat blauwe, roze en gele blokjes op een zwart vlak. Hierdoor hoeft de gebruiker van de code de telefoon niet specifiek op de QR-code te houden, zoals bij de zwart-wit versie het geval is. Met de app van NaviLens is het pak voor de camera houden al afdoende, waardoor je niet meer hoeft te kunnen zien waar de code staat. Hierna leest de app de informatie voor. Het systeem werkt al op drie meter afstand en kan ook handig zijn voor mensen die de taal in het land waar ze zich bevinden niet kunnen lezen.

Positieve testresultaten

Na een test op de Coco Pops door het Britse Royal National Institute for the Blind (RNIB) in het Verenigd Koninkrijk vorig jaar, bleek dat 97 procent van de deelnemers graag meer soortgelijke hulp op levensmiddelenverpakkingen ziet. De kleurencode van NaviLens is overigens al in gebruik bij het openbaar vervoer en musea in sommige Spaanse steden, zoals Madrid en Barcelona. Naar verwachting sieren de kleurcodes vanaf januari 2022 dus ook de producten van Kellogg Europe.


Meer nieuws

Deze website is drempelvrij