Help mee!

Reizen met de trein

Om de drempels van het reizen met de trein te verlagen, maakten slechtziende en blinde kinderen van Koninklijke Visio onlangs samen met NS een ervaringsreis van Eindhoven naar Weert. Voor kinderen met een visuele beperking kan het spannend zijn om met de trein te reizen. NS vindt het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt in de trein. Stationsmanager Joost van Heeckeren maakte daarom voor kinderen van Koninklijke Visio tijd vrij om ze uit te leggen hoe het reizen met de trein werkt en ook wat er allemaal in de trein en op het station te vinden is voor mensen met een visuele beperking.

De 20 slechtziende en blinde kinderen van 4 tot en met 12 jaar hebben een rondleiding gekregen op het station en zijn op ervaringsreis geweest. Tijdens deze ervaringsreis hebben de kinderen de mogelijkheid gegeven om alle vragen te stellen die ze willen weten over het reizen met de trein. Puck (7): “Wat mij het meest is opgevallen is dat de trapleuningen op het station braille hebben, dat wist ik niet. Verder vond ik de bewegingen in de trein heel leuk.”

Stationsmanager Joost van Heeckeren; “Reizen met de trein is superleuk, zeker voor kinderen. Maar als je slecht ziet of blind bent dan maakt dat het extra spannend. Reizen met de trein met een visuele beperking is heel goed mogelijk. Ik hoop dat wij de kinderen met deze uitleg en ervaring bekend kunnen maken met het reizen met de trein en het vertrouwen kunnen geven zodat ze samen met een begeleider of ouder makkelijker met de trein kunnen reizen. Voor ons is het trouwens ook leerzaam, want wij zien door deze ervaring waar de kinderen mee te maken krijgen, welke vragen ze hebben en hoe het reizen met de trein makkelijker gemaakt kan worden.” 

Op het station en in de trein zijn diverse voorzieningen voor mensen met een visuele beperking. Hierbij kun je denken aan voelbare bordjes, maar ook aan braille op de trapleuningen en bij de liften. Op alle stations in Nederland zijn er door ProRail geleidelijnen naar een kaartautomaat, de OV Service & Tickets winkels en de in- en uitcheckpaaltjes of –poortjes aangebracht. Maar ook staat op alle poortjes en paaltjes voor in- en uitchecken een braillepictogram. Als reizigers de borden boven de perrons niet of lastig kunnen lezen, kan de NS Perronwijzer-app gedownload worden. In deze app is informatie over de eerstvolgende trein die vertrekt op het perron te vinden.   

In de trein zijn er onder andere ook bedieningsknoppen met tactiele informatie, geluidssignalen als de deuren openen en sluiten en mag de hulphond gratis mee. Je kunt gratis gebruikmaken van NS Reisassistentie, waarbij een opgeleide assistentieverlener je begeleidt door het station van en naar je trein. Deze voorziening is beschikbaar op alle stations waar NS treinen stoppen. Op 27 grote stations biedt NS de ‘1 Stap Verder’ service aan waarmee reizigers met een visuele beperking bij aankomst begeleid worden naar de eerstvolgende vorm van openbaar vervoer. De reisassistent begeleidt je naar de bus-, tram- of metrohalte, de officiële taxistandplaats of naar de ‘halen en brengen’-plaats bij het station.


Meer nieuws

Deze website is drempelvrij